tiistai 29. tammikuuta 2013

Nettiongelmista ja niiden ratkomisesta saksaksi


Olen nyt asunut Saksassa suunnilleen 4 kuukautta, muuttanut yhteensä 3 kertaa (asun nyt työkaverin luona jonkin aikaa, kunnes löydän uuden asunnon). Toisin sanottuna tämänhetkinen paikka, jossa asun, on mun neljäs huone/asunto Berliinissä.

Täällä oleskellessa on tullut huomattua, että kaikki ei toimi niin sujuvasti englannilla, vaikka se onkin työpaikan virallinen kieli. Kyseinen työkaveri on joutunut kohtaamaan paljon ongelmia internet-palveluntarjoajansa kanssa. Asiakaspalvelu on tosi röyhkeää ja sekavaa. Netti katkesi yllättäen tuntemattomasta syystä. Soittoja asiakaspalveluun hetimmiten. He eivät suostu palvelemaan englanniksi, vaan jopa lyövät luurin korvaan. No, yritetään saksalaisen kollegan avulla; voisiko joku englantia osaava soittaa takaisin ja auttaa? Ei, heillä ei ole englantia puhuvia asiakaspalvelijoita toimistolla. Kyllä aiemmin vain oli. Lisäksi apua tarvitsevan pitäisi olla koko ajan kotona odottamassa, että tästä firmasta soitetaan takaisin, koska modeemiin ja asetuksiin pitää päästä käsiksi.

Kahden viikon päästä mulla alkoi keittää jo kaverin puolesta. Asiakaspalveluun soitettu töistä noin kerran päivässä, eikä mitään tapahdu. No, mä sitten päätin, että koitan saksallani soittaa kaverin kotoa.

Soitin ja juttelin hetken asiakaspalvelun teknikon kanssa. Selitin tilanteen ja tämä käski ottaa puhelinjohdon seinästä. Toimimme näin. Sitten hän ilmoitti, ettei saa yhteyttä mihinkään ja juttu pitäisi siirtää diagnoosipuolelle. Lupasivat soittaa takaisin samana iltana.
Puhelua ei kuulunut.

Seuraavana päivänä tosin, puhelu tuli, jälleen saksaksi. Kaveri vastasi ja kysyi, voisiko saada palvelua englanniksi. Asiakaspalvelusta vastattiin, että tietysti, mutta täytyisi odottaa hetki. Yllättäen siellä osattiinkin englantia. Kaveri koitti vielä, että ei, täällä on saksaa puhuva ihminen paikalla, eli minä, voitaisiin hoitaa saksaksi. Jostain syystä asiakaspalvelu ei enää suostunut puhumaan enää saksaksikaan, joten jouduimme taas odottamaan.

Samana päivänä, kello 22:35, kyllä, puoli yhdeltätoista yöllä sunnuntaina, tuli puhelu. Teknikko soitti englanniksi! Vihdoinkin. Noh, ainoa asia mitä hänestä saatiin irti, oli vihaisia tiuskauksia siitä, miksi modeemi oli otettu pois seinästä. No sen toisen  asiakaspalvelijan käskystä, joka ei muuten sanonut että se pitäisi laittaa takaisin kiinni.
No tämä tyyppi sitten sanoi tarvitsevansa 5 minuuttia ja ottaisi sitten yhteyttä. Tunnin päästä tuli viesti, jossa sanottiin, että juttu oli nyt suljettu eli valmis. Tämä oli hiukan hämmentävää, sillä netti ei vieläkään toiminut.

Seuraavana aamuna uudestaan soittoa asiakaspalveluun. Päästiin ongelman juurille, eli siihen että emme pääse kirjautumaan sisälle modeemin asetuksiin. Käskivät odottaa taas puhelinsoittoa. No, soittoa ei kuulunut, mutta jossain vaiheessa iltaa netti vaan alkoi yhtäkkiä toimia.

Kaiken tämän aikana, kun soittelin eri asiakaspalvelijoille, he kyselivät varmennuksiksi ihan eri asioita. Ymmärrän niitä, jotka kysyivät asiakasnumeroa, mutta en todellakaan niitä, jotka tarvitsivat varmennukseksi kaverini pankkitilin numeroa tai nettipalveluun kirjautumisen yhteydessä tarvittavaa SALASANAA. En ikinä odottaisi kenenkään asiakaspalvelijan kysyvän salasanojani missään yhteydessä.

Kaikki tämä olisi myös mahdotonta, ellen osaisi saksaa. Ei sillä, että haluaisin olla osa tätä sotkua, mutta ainakin pystyn auttamaan kaveria jotenkin. Hämmentää vain todella tämä saksalaisten asiakaspalvelutaidottomuus ja kuuluisa täsmällisyys, jota ei tässä tilanteessa ollut olemassa. Mutta olen todella tyytyväinen, että ongelma saatiin hoidettua ja netti toimii taas. Lisäksi voin sanoa, että kaikki onnistuu paljon paremmin, kun osaa saksaa. Olin oikeasti yllättynyt, kuinka hyvin osasin selittää ongelman ja ymmärsin, mitä asiakaspalvelu pyysi tekemään. Ei ole mennyt opinnot hukkaan! :)

Lupaan vähemmän tekstiä ja enemmän kuvia ensi kerralla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti