torstai 21. maaliskuuta 2013

Opinnäytetyön kirjoittamisesta

Olen kirjoitellut opinnäytetyötä tässä tammikuusta alkaen enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Aloitin oikeastaan kunnolla vasta helmikuun alussa, kun kaikki alkoi olla selkeää ja tiesin mitä piti tehdä. Konkareilta tuli ohjeita muistiinpanojen kirjoittamisesta, yleisestä dokumentoinnista ja screenshottien napsimisesta aina, kun tilaisuus sen sallii.

No aluksi se meni niin. Kuuntelin ohjeita, koska ne tuntui fiksuilta. Kirjoitin ahkerasti kaiken ylös, mitä olin päivän aikana tehnyt. Sitten se vähän jäi. En saanut siitä tapaa.
Aion todennäköisesti kirjoittaa projektin valmistumisprosessista kokonaan uuden selonteon, kun tällä hetkellä mulla on vain lyhyitä tekstinpätkiä siitä, miten suunnitelmat on muuttuneet.

Yks hauskimpia juttuja on se, ettei mun aiheelle oikein löydy mitään taustatietoa. Siitä ei ole kirjoitettu kirjoja tai muutakaan. Muutama hassu artikkeli. Heitin haastattelua ympäri yritystä, sain onneksi muutamia vastauksia ja pohjatietoa, johon vedota opparissa.

Mulla on toukokuun alkuun asti aikaa saada teksti kasaan. Sitten pitäisi olla ensimmäinen versio tekstistä valmiina hiomista varten. Nyt vaikuttaa ihan hyvältä. Opparin projektiosuus on jo melkolailla valmis, ainoastaan tekstiosuus puuttuu. Onneksi täällä sataa jatkuvalla syötöllä lunta, niin ei harmita olla sisällä kirjoittamassa.

Lunta, lunta joka puolella.
Saksalaiset tekee välillä hassuja juttuja. Esimerkiksi jättävät kirjoja tunnelinpieliin muiden noukittavaksi. Tähän ei kyllä Suomessa törmää kovin usein. Täällä kevään myötä kuitenkin kirjoja ilmestyy silloin tällöin nurkkiin.
Jonkun vanhat kirjat..
Jatkan kirjoittelua ja odotan kevättä. Pääsiäisenä, eli ensi viikolla, rantaudun lomailemaan hetkeksi Suomeen. Kiva päästä välillä näkemään kaikkia kivoja ihmisiä. :)

2 kommenttia:

  1. Mä annan sulle kaikki kirjat tosta hyllystä, tuliaisiks kaikkiin tunneleihin :-) alkaa Suomen kielen sulkeiset Saksan maassa pääsiäisen jälkeen :D
    Ihanaa kun tuut kotiin hetkeks!!!!
    Mä rutistan sut rusinaks!!!
    <3
    Mun laps... <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh! Meen miinottaan kaikki tunnelit suomenkielisillä kirjoilla.

      Kivvaa! Mää tuun Suameen hihhii! :)

      Poista